Veileder for kulturfeltets plass i kommunalt og regionalt planarbeid
Lagt til: 25.03.25KS har utarbeidet en veileder for kulturfeltets plass i kommunalt og regionalt planarbeid. Veilederen er rettet mot både politisk og administrativt nivå i kommunesektoren, og skal være en ressurs i kommunenes og fylkeskommunenes planarbeid. Den viser til alle stadier og alle nivå i planarbeidet, og hvordan man kan se kulturfeltet inn i disse.
Les hele veilederen på denne linken.
Utdrag fra veilederen – Den kulturelle infrastrukturen
Tilgjengelige og tilrettelagte arenaer for kultur er en viktig del av den kulturelle infrastrukturen, og en sentral del av kulturpolitikken. Uansett hva vi driver med har vi behov for et sted å bedrive det, og stedet bør helst være tilpasset aktiviteten. Det kan imidlertid være krevende å dekke behovet for egnede arenaer, og gjøre dem like tilgjengelige for alle uansett hvor vi bor. Årsaker kan være knapphet på areal, store avstander innad i kommunen, stram økonomi, eller mange interessekonflikter. I tillegg kan låste bygge-standarder bidra til å hindre innovasjon som eks. gir mulighet for god flerbruk, sambruk eller parallellbruk. Behovet for mer bærekraftige løsninger fordrer også at vi kanskje må tenke annerledes rundt arenaer i fremtiden, både med hensyn til ressursbruk, og driftsmodeller.
Offentlige bygg har tradisjonelt blitt satt opp med konkrete formål. Dette har ført til at mange bygninger dekker et begrenset antall funksjoner når de ved enkle grep kunne dekket flere. Mange 37 bygg står også tomme store deler av døgnet, og den potensielle ressursutnyttelsen tas dermed heller ikke ut her. Det er derfor viktig å reflektere over hvem som legger premissene for bruken av de offentlige byggene, og at det finnes kunnskap om kommunens samlende behov når byggeprosjekter skal igangsettes. Også i selve byggeprosjektene er det sentralt at ulik kompetanse er med helt fra start. Slik unngår man at et bygg blir ferdig tegnet før det kommer opp behov for eks. helt spesifikke akustiske løsninger. Tidlig involvering av ulike kompetanse vil dermed kunne være enormt ressursbesparende.
I lys av en strammere økonomi og ikke minst målet om mer klimavennlige løsninger, er det imidlertid et stadig økende fokus på å utnytte allerede eksisterende bygningsmasse. Dette kan være bygninger som ikke lenger er egnet til opprinnelig formål, men som har et vern gjennom eks. en byantikvar, eller det kan være bygninger som ikke har noe formelt vern, men som like fullt er bygg som kan fylles med nytt innhold. Det offentlige vil også med sin helhetskunnskap om både i behovene i kulturlivet, og om eksisterende eiendommer og bygningsmasse, kunne bidra både til at kulturaktørene får rom for kultur, at flere kulturaktører som potensielt kan inspirere hverandre samlokaliseres, og til at kulturaktørene blir en drivkraft i utviklingen av sine lokalsamfunn.
Kultursektorens behov bør være en del av vurderingene i arbeidet med kommuneplanens arealdel.
Med et mål om attraktive og levende lokalsamfunn, er det viktig at refleksjon rundt den kulturelle infrastrukturens betydning gjøres helt fra starten i et arbeid med områdeutvikling. Slik unngår man at et område blir fullt utbygd før man ser behovet for eks. kulturelle møteplasser. For å få til dette kan man eksempelvis utarbeide kart over eksisterende kulturell infrastruktur som planleggere har tilgang på. Kartene kan da være et utgangspunkt for diskusjoner og vurderinger rundt hvilke behov som er gjeldende hvor. Ved å sette sammen flere slike kartbaserte kunnskapsgrunnlag kan man legge grunnlag for interessante refleksjoner knyttet til samfunnsutvikling og infrastrukturens betydning.
(…)
Også fysisk utstyr som lydanlegg, dansematter, sceneelementer og annet, er viktige verktøy for utøvelse av kultur. Dermed blir tilgangen på dette enten gjennom å eie, leie, eller låne et tema å se nærmere på. Mange ganger kan flere aktører dele på utstyr for mer bærekraftige løsninger, men dette fordrer gode utlånssystemer. Utstyr krever også lagringsplass, noe som er viktig å ta med seg inn i prioriteringer som handler om arealer.
Les hele veilederen på denne linken.